Service Quality In Increasing Participation Of Co-Operative Members

Yunita Silintowe, Yusepaldo Pasharibu

Abstract


Member participation is a significant element in spurring activity and for maintaining a unifying bond in a co-operative. This study explores service quality's effect on member participation in the primary employee co-operative (primkopkar) Manunggal. This type of research is explanatory with a quantitative approach. The population in this study were members of the Manunggal co-operative, and the sample in this study was 98 people. The data analysis tool used Structural Equation Modeling (SEM), which was processed with the Linear Structural Relationship (LISREL) statistical program. The results showed that service quality had a significant effect on increasing the participation of co-operative members.

Keywords


CO-OPERATIVE, MEMBER PARTICIPATION, SERVICE QUALITY

Full Text:

PDF

References


Arifin, R. (2005). Manajemen Pelayanan Strategik Koperasi. Dalam Manajemen Strategik Koperasi (hlm. 25–35). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Banwet, DK, & Datta, B. (2002). Pengaruh Kualitas Layanan pada Niat Pasca Kunjungan Seiring Waktu: Kasus Perpustakaan. Total Quality Management , 13 (4), 537–546. htt ps: //doi.org/10.1080/09544120220149322

Barraud-Didier, V., Henninger, M.-C., & Akremi, A. El. (2012). Hubungan Antara Kepercayaan Anggota dan Partisipasi dalam Tata Kelola Koperasi: Peran Komitmen Organisasi. Tinjauan Manajemen Pangan dan Bisnis Pertanian Internasional , 15 (1). Diambil dari https://ideas.repec.org/p/hal/journl/halshs-00695926.html

Brown, S. (1992). Total Quality Service: Bagaimana Organisasi Menggunakannya untuk Menciptakan Keunggulan Kompetitif . Ontario: Prentice Hall Canada Inc.

Brown, SW, Gummesson, E., & Edvardsson, B. (1991). Kualitas Layanan: Perspektif Multidisiplin dan Multinasional . New York: Lexington Books.

Davis, MM, & Heineke, J. (2003). Mengelola Layanan: Menggunakan Teknologi untuk Menciptakan Nilai . New York: McGraw-Hill.

Donowuryanto, N. (2002). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Dalam Menabung: Studi Kasus Pada Koperasi Pegawai Republik Indonesia Bhakti Provinsi Jawa Tengah . Universitas Diponegoro.

Fitzsimmons, JA, & Fitzsimmons, MJ (2008). Manajemen Layanan: Operasi, Strategi, dan Teknologi Informasi (Edit Ketiga). Singapura: McGraw-Hill Book Co.

Hanel, A. (2005). Organisasi Koperasi . Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hendar, & Kusnadi. (2005). Ekonomi Koperasi . Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi UI.

Herbig, PA (2005). Ensiklopedia Manajemen Pemasaran Strategis: Pemasaran Lintas Budaya . Mumbai: Rumah Penerbitan Jaico.

Iacobucci, D., Ostrom, A., & Grayson, K. (1995). Membedakan Kualitas Layanan dan Kepuasan Pelanggan: Suara Konsumen. Jurnal Psikologi Konsumen , 4 (3), 277-303. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp0403_04

Indriani, Y., Sule, ET, Novianti, R., & Yunizar. (2009). Jurnal Eropa Bisnis dan Manajemen EJBM. Jurnal Eropa Bisnis dan Manajemen (Vol. 7). Institut Internasional untuk Sains, Teknologi dan Pendidikan (IISTE). Diambil dari http://www.iiste.org/Journals/index.php/EJBM/article/view/23188

Jasfar, F. (2005). Manajemen Jasa (Pendekatan Terpadu) . Bogor: Ghalia Indonesia.

Kandampully, J. (1998). Kualitas layanan untuk loyalitas layanan: Sebuah hubungan yang melampaui layanan pelanggan. Total Quality Management , 9 (6), 431-443. https://doi.org/10.1080/0954412988370

Kotler, P. (2012). Manajemen Pemasaran . (R. Indah, Ed.). Jakarta: PT Indeks.

Kumar, V., Smart, PA, Maddern, H., & Maull, RS (2008). Perspektif alternatif tentang kualitas layanan dan kepuasan pelanggan: peran BPM. Jurnal Internasional Manajemen Industri Jasa , 19 (2), 176–187. https://doi.org/10.1108/09564230810869720

Martínez Argüelles, MJ, Blanco Callejo, M., & Castán Farrero, JM (2013). Dimensi Kualitas Layanan yang Dipersepsi di Lingkungan Pembelajaran Virtual Pendidikan Tinggi. RUSC. Revista de Universidad Y Sociedad Del Conocimiento , 10 (1), 268–285. https://doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1411

Mosahab, R., Mahamad, O., & Ramayah, T. (2010). Kualitas Layanan, Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas: Sebuah Ujian Mediasi. Penelitian Bisnis Internasional , 3 (4), 72-80. Diambil dari http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ibr/article/view/6811

Ramseook-Munhurrun, P. (2010). Kualitas Pelayanan dalam Pelayanan Publik. Jurnal Internasional Manajemen & Riset Pemasaran (IJMMR) , 3 (1), 37-51. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Riduwan, & Kuncoro, EA (2008). Cara Menggunakan dan Memaknai Analisis Jalur (Path Analysis) . Bandung: Alfabeta.

Ropke, J. (2000). Ekonomi Koperasi: Teori dan Manajemen . Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Salim, S. (2005). Manajemen Strategik Pelayanan Kepada Anggota Koperasi. Dalam Manajemen Strategik Koperasi (hlm. 13-23). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sandjaja & Heriyanto, A. (2006). Panduan Penelitian . Jakarta: Prestasi Pustaka.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran . Yogyakarta: Andi Offset.

Wijayanto, SH (2008). Structural Equation Modeling dengan Lisrel 8.8: Konsep dan Tutorial . Yogyakarta: Graha Ilmu.

Zeithaml, VA, Parasuraman, A., & Berry, LL (1990). Memberikan Layanan Berkualitas: Menyeimbangkan Persepsi dan Harapan Pelanggan . New York: The Free Press A Division of Macmillan Inc.




DOI: https://doi.org/10.26533/eksis.v15i2.749

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Under License Creative Commons Attribution 3.0 License

Indexed By:

Flag Counter

View My Stats